Fóruns

The effect of social information on speech perception

Katie Drager

Universidade de Hawai'i de Mānoa - EUA

Ementa: 

Part 1: An overview of experimental methods

In part 1 of the mini-course, we will go over four different commonly used experimental methods: a matched-guise task, a forced-choice identification task, a lexical decision task, and an imitation task. The methods will be discussed within the context of the research questions they address. For each, a list of previous work using the method will be provided, along with a mini sample experiment.

 

Part 2: Experimental design

Part 2 will focus on the logistics of experimental design. Topics include:

  • controlling and counterbalancing stimuli

  • item repetition and randomization

  • the role of filler items

  • priming

  • identifying the most appropriate dependent variable

  • including a practice task

  • recruitment

  • common pitfalls

Attendees should bring with them a laptop with Excel (or similar) installed.

 

Part 3: Set up a mini experiment

In part 3, attendees will be guided through setting up their own mini version of an experiment in PyschoPy; the sample experiment is an identification task (covered in part 1) and, during design, attendees are encouraged to apply the skills covered in part 2.

The sample experiments will be set up in PsychoPy, so attendees should bring headphones as well as a laptop with PyschoPy already installed. Attendees are welcome to bring or self-record sound files that contain their linguistic variable(s) of interest, but sound files will also be provided.

Medidas de distâncias para a geolinguística  

Albert Rilliard - Laboratoire d'Informatique pour la Mécanique et les Sciences de l'Ingénieur -  Universidades Paris-6 e Paris-11 - França / UFRJ (Prof. Visitante)

Ementa: 

O curso apresentará diversas abordagens de medidas de distância dialetológica, considerando diversos objetos linguísticos, e suas respectivas  aplicações em trabalhos de comparação e de representação da variação linguística. O curso pretende levantar questionamentos e discussões sobre aspectos de contatos entre línguas ou entre variedades da mesma língua, bem como aspectos de representação (tanto cognitiva quanto geográfica) e de preconceitos linguísticos.  Esse minicurso propõe trabalhar da maneira seguinte:

- No primeiro período, apresentaremos princípios de medida de similaridades ou dissimilaridades, com exemplos em diversos campos linguísticos (fonético, prosódico, lexical, etc), e com base em diferentes tipos de dados. A importância da representatividade dos dados será abordada.

- No segundo período, serão abordados os aspectos de classificação dessas características. Diversos algoritmos de classificação serão apresentados e comentados. O problema referência (variedades dominantes, norma, etc.) será também considerado e discutido.

- No terceiro período, trabalharemos as questões da representação desses distâncias e categorias objetivas. Representações gráficas, feitas sobre mapas geográficos, ou com ajuda de gráficos (dendrogramas, por exemplo), ou representações cognitivas e perceptivas de variedades de línguas.

Referências: 

GOEBL, Hans. Recent advances in Salzburg dialectometry. Literary and Linguistic Computing, v. 21, n. 4, p. 411-435, 2006.

GOOSKENS, Charlotte. Methods for measuring intelligibility of closely related language varieties. In: BAYLEY, Robert; CAMERON, Richard; LUCAS, Ceil (eds.). Handbook of sociolinguistics. Oxford University Press, p. 195-213, 2013.

GOOSKENS, Charlotte. Non-linguists' judgments of linguistic distances between dialects. Dialectologia: revista electrònica, n. 9, p. 27-51, 2012.

HEERINGA, Wilbert; NERBONNE, John. Dialect areas and dialect continua. Language Variation and Change, v. 13, n. 3, p. 375-400, 2001.

MOUTINHO, L. de Castro; COIMBRA, R. L.; RILLIARD, A.; ROMANO, A. Mesure de la variation prosodique diatopique en portugais européen. Estudios de fonética experimental, v. 20, p. 33-55, 2011.

SÉGUY, Jean. La relation entre la distance spatiale et la distance lexicale. Revue de linguistique romane, v. 35, p. 335-357, 1971.

Sociolinguística/Geolinguística e Gramática(s) do Português do Brasil

Luiz Carlos Schwindt (UFRGS)

Josane Moreira de Oliveira (UEFS, UFBA)

Maria Marta Pereira Scherre (UFES)

 

Coordenação/Mediadora: Valéria Neto de Oliveira Monaretto (UFRGS)

26.11.2019 - 13h30-15h - Bloco E - Auditório E-3

Sociolinguística/Geolinguística, Contato e Políticas Linguísticas

Rodrigo Nogueira Machado (UFC)

Beatriz Protti Christino (UFRJ)

Loremi Loregian Penkall (UNICENTRO)

 

Coordenação/Mediador: Xoán Lagares (UFF)

26.11.2019 - 13h30-15h - Bloco E - Auditório E-2

Sociolinguística/Geolinguística, Ensino e contribuições do PROFLETRAS

Ana Paula de Abreu Costa de Moura (UFRJ)

Maria da Penha Casado Alves (UFRN)

Silvia Rodrigues Vieira (UFRJ)

 

Coordenação/Mediador: Flávio Brandão Silva (UEM)

26.11.2019 - 15h15-16h45 - Bloco E - Auditório E-2

Sociolinguística/Geolinguística e Metodologia Experimental

Albert Rilliard (Université Paris 6 e 11, UFRJ)

Heliana Ribeiro de Mello (UFMG)

Denise Cristina Kluge (UFRJ)

 

Coordenação/Mediadora: Cristina Abreu Gomes (UFRJ)

26.11.2019 - 15h15-16h45 - Bloco E - Auditório E-3

Sociolinguística/Geolinguística brasileira no cenário internacional e no cenário brasileiro

Vanessa Ribeiro Castagna (Università Ca´Foscari/Venezia)

Claudia Regina Brescancini (PUC-RS)

Dante Lucchesi (UFF)

 

Coordenação/Mediador: Marcos Luiz Wiedemer (UERJ)

27.11.2019 - 13h30-15h - Bloco E - Auditório E-3

Sociolinguística/Geolinguística na era do ciberespaço e da cibercultura

Sabine Gorovitz (UnB)

Marcelo El Khouri Buzato (Unicamp)

Maria Lucia Santaella Braga (PUC-SP)

Coordenação/Mediadora: Raquel Meister Ko. Freitag (UFS)

27.11.2019 - 13h30-15h - Bloco E - Auditório E-2

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